Aerobic-nimikkeen alle mahtuu todella laaja skaala erilaisia ryhmäliikuntatunteja. Lajin nimi viittaa hapenottoon ja hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistön harjoittamiseen. Aerobic-tuntiin sisältyy erilaisia askelsarjoja, siihen voi sisältyä myös lihaskunto-osuus tai monipuolisia kunto-osioita, jotka tehdään musiikin tahdissa ohjaajan opastuksella.

aerobics2

Nykyään aerobic on myös kilpaurheilumuoto, joka on saavuttanut suuren suosion.

Aerobicistä on kehittynyt myös useita alalajeja, kuten body aerobic, low impact, combat-tyyppinen aerobic ja erilaiset tanssiin pohjautuvat tunnit. Aerobicissa voi nykyään nähdä vaikutteita joogasta, vesiurheilusta (hydrobic), tanssista, nyrkkeilystä (boxaerobic) ja erilaisista kamppailulajeista. Eri tunneilla painotetaan erilaisia kuntotavoitteita, mutta jokaisella tunnilla kuitenkin on päätavoitteena aerobisen kunnon kohottaminen (hapenoton ja -kulutuksen tasapainottaminen).

Apuvälineinä voi käyttää vaikkapa step-penkkiä (step-aerobic), gymstick -voimistelukeppiä, bosu-puolipalloa tai isoa palloa (fitball).

Aerobic sopii kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta.

aerobics

TYYPILLINEN TUNTI

Lämmittelyä noin 10 minuuttia.

Aerobista liikettä, noin 30-40 minuuttia

(Lihaskunto-osuus, noin 10 minuuttia, jossa on usein mukana painoja ja muita välineitä)

Loppuvenyttely, noin 5 minuuttia

AEROBICIN HYÖDYT

  • Vahvistaa keuhkoja ja hapenottokykyä
  • Voimistaa sydäntä
  • Vahvistaa koko kehon lihaksia
  • Tehostaa verenkiertoa