Ryhmaliikunta.fi
Ryhmäliikunta ja urheilu


Blogit

marraskuu 25, 2013

Mitä se toiminnallinen harjoittelu oikein on?

Tänä päivänä toiminnallinen harjoittelu tai hienommin englanniksi sanottu functional training on todella kuuma aihe. Jokainen sitä tarjoaa ja jokainen sitä haluaa… mutta mistä oikeastaan siinä on kyse? Esimerkiksi tästä videosta on keskustelut ”rauhallisesti” ympäri nettiä:

Onko tämä sitten sitä toiminnallista harjoittelua? Joidenkin mielestä se ei sitä todellakaan ole, kun taas toisten mielestä juuri nyt ollaan siinä ytimessä. Asia kuitenkaan ei ole niin yksioikoinen. Jos nyt kuitenkin mietitään, että käytetäänkö tässä kehoa ”toiminnallisesti”, tai tarvitaanko tällaisten liikkeiden suorittamiseen ”toiminnallinen keho”, niin vastaus on todellakin kyllä. Mutta se onko tämä oikea tie harjoitella toiminnallisesti kaikille – no ei tietenkään. Sanotaanhan videon kuvauksessakin jo: ”Here’s some crazy workout stuff one late evening at gym. We wanted to test just how far and tricky training can go and here’s some results. Don’t try this at home and close to anything which could go broken. :)”

Itse kun katsoin tämän videon ensimmäistä kertaa niin mieleeni tuli vain ajatus: ”Wau, kylläpä nämä äijät ovat treenanneet hyvin kroppansa toiminnalliseksi ETTÄ he pystyvät tekemään tuollaisia liikkeitä”. Ei mulla kuitenkaan hetkenkään verran tullut mieleenkään, että näitä alkaisin sitten tarjoamaan kaikille niille asiakkaille, jotka haluavat ohjelmiinsa toiminnallista harjoittelua (jostain syystä monella nettikeskustelijalla on ollut tälläinen näkökulma).

Kysymys on aika pitkälti mielestäni siitä mikä on kenellekin toiminnallista? Monelle asiakkaalle oikeasti toiminnallinen harjoite on vaikkapa harjoitella tekemään kunnolla peruskyykky, tai vaikkapa käsien nostaminen ilmaan niin, että vatsan tuki säilyy. Edistyneemmille se voi olla vaikkapa askelkyykky jossa etummainen jalka on Bosu-pallon päällä, tai samaan aikaan yhdistetyt vetävät ja työntävät liikkeet. Mutta aina tulee pitää mielessä johtava ajatus: ”mikä on juuri tälle asiakkaalle se 1) TURVALLINEN ja 2) KEHITTÄVÄ harjoitus ja 3) MITÄ TARKOITUSTA VARTEN sitä tehdään?”.

Pohjat on aina tehtävä kuntoon ennenkuin voidaan mennä eteenpäin ja lisätä haastavuutta – monella ei vaan tähän riitä kärsivällisyys. Sitten mennäänkin pomppimaan jumppapallon päälle ja tullaan sieltä alas voltilla… ja loukkaantumisen syynä oli luonnollisesti mikäpäs muukaan kuin toiminnallinen harjoittelu.

funktionaalinen-harjoitteluItse käytän perinteisiä kuntosalivälineitä välillä esim. tällä tavalla

Kuten aikaisemmin olen kirjoittanut tästä:

”Käytännössä toiminnallisen harjoittelun tavoitteena on harjoittaa omaa kehoa ylläpitämään ja kehittämään sille hyödyllisiä asioita. Joillekin tavoitetteena voi olla jaksaa normaaleja arkipäivän askareita väsymättä, toiselle se voi olla kamppailulajeissa tarvittavien ominaisuuksien kehittäminen.

Jotta toiminnallisella harjoittelulla päästään hyviin tuloksiin, tulee sen perustua hallittuihin ja tarkoituksenmukaisiin liikkeisiin ja niiden kontrollointiin. Kehonhallinta, kehon kokonaisvaltainen käyttö ja sen ymmärtäminen muodostuu tärkeäksi tekijäksi harjoittelussa.

Toiminnallisessa harjoittelussa kuormitetaan lähtökohtaisesti samaan aikaan ylä- ja alavartaloa sekä keskivartaloa. Kokonaisvaltaiset liikkeet kehittävät kehon toiminta- ja suorituskykyä tehokkaasti. Tällöin työskennellään samalla kehon motoriikan parantamiseksi, opetellaan siis liikkeiden hallintaa ja koordinaatiota – hermoston ja lihasten yhteistyötä.”

YouTubesta löytyy valtavasti erilaisia videoita asian tiimoilta, mutta kuitenkin kehotan kaikkia äärimmäiseen varovaisuuteen niitä katsellessa. Osa on laadukkaita, osa toimii motivaattoreina, osa on vaarallisia.. mutta näiden vieminen harjoitteluun tulee aina olla järjellä mietittyä. Ei vain sen takia kun liikkeet ”näyttävät hienolta” ja ovat ”toiminnallisia”.

Itse tykkään puhua paljon juuri toiminnallisen harjoittelun puolesta, mutta kun teen aloittelijoille (tai jopa edistyneemmillekin) harjoittelijoille vaikkapa kuntosaliohjelmia, niin niissä on 90%:isesti aivan tuttuja perus kuntosaliliikkeitä. Tärkeintä kuitenkin ovat tavoitteet, ei vain se että toiminnallisuuden takia laitetaan erikoisia liikkeitä ohjelmaan.

Yhteenvetona?

Niin mitäpä tästä nyt sitten jäi käteen.. eli miten vastataan otsikon kysymykseen?

* Toiminnallinen harjoittelu ei ole mikään uusi ja ihmeellinen asia, sitä on tehty aina

* Toiminnallinen harjoittelu ei ole mikään autuaaksi tekevä ihmejippo

* Toiminnallisen harjoitteen pitää olla aina yksilön ominaisuudet ja tavoitteet huomioon ottava

* Kysymyksessä on kehon (ja mielen) kehittäminen toimimaan paremmin tietyissä asioissa

No mitä sitten laitettaisiin kenellekin harjoitusohjelmaan toiminnallisuutta kehittämään? Tähän ottaisin mukaan aina ammattilaisen, joka ensi perehtyy asiakkaan fyysiseen kuntoon, taustoihin ja tavoitteisiin. Sen jälkeen harjoitusohjelmia rakennetaan progressiivisesti tavoitteet huomioon ottaen.

Esimerkiksi jos kotiäiti joutuu useasti viikossa kävelemään raput viidenteen kerrokseen painavien ostoskassien kanssa, hänelle hyvä toiminnallinen harjoitus voisi olla vaikkapa penkillenousu käsipainot käsissä. Kun taas kilpailevan kamppailulajien harrastajan ohjelmaan voisi hakea jotain liikkeitä vaikkapa täältä:

Facebookissa virinneessä keskustelussa tuli useita hyviä pointteja, tässä muutamia hyviä kommentteja asian tiimoilta eri lajien kouluttajilta:

”Otetaanpa vaikka joku rinnalleveto: liikkeenä toiminnallisuuden aatelia! Lihasketjut töissä, kehittää useita eri ominaisuuksia, kehonhallintaa, tasapainoa, voimaa jne.”

”Kun homma toimii, niin sittenhän luovuudelle täytyykin olla sijaa ja jokainen löytää oman ideologiansa toiminnallisesta harjoittelusta. Kunnioitetaan jokaisen omaa tapaa harjoitella ja koitetaan inspiroida ihmisiä myös perusasioiden äärelle. Maksimi on harvoin optimi. Pitää kuitenkin muistaa myös motivaationaaliset sekä aivofysiologiset tekijät. Moniulotteiden liike kehittää aivojen rakenteita tehokkaasti ja esimerkiksi psykoterapiassa kuntoutumista tuetaan motorisesti sopivan haastavilla fyysisillä harjoitteilla.”

”Hallitusti rajoittuneesta hallittuun rajoittamattomaan ajatteluun ja liikkeeseen.”

Eli jokaiselle jotakin, järjen pysyessä aina mukana 😉

Mikäli olet kiinnostunut millä tavalla minä pyrin kehittämään ”toiminnallista kehoa”, voit käydä kurkkaamassa jos tuorein pienryhmävalmennukseni olisi sinulle sopiva juttu.

 



Tietoa kirjoittajasta

Jarno Härkönen
Karatekilpailijasta ja - valmentajasta tuli ryhmäliikuntaohjaaja vuonna 2005. Nykyään mukana myös arviointi- ja koulutustoiminnassa, yksilövalmennuksessa ja järjestämässä erilaisia hulluja tapahtumia. Lue lisää: Esittelyssä Jarno Härkönen




1 kommentti


  1. Samu Lescelius

    Toiminnallisesta harjoittelusta puheen ollen, jos vaan ehditte, niin istahtakaa ensi sunnuntaina klo 10.30 tv:n ääreen ja katsokaa Elixir. Siinä nähdään miksi ihmisten ei
    aikaisemmin ole paljon tarvinut miettiä minkälaista treeniä salilla tekisi!
    Olen pitkän linjan liikunta-alan ammattilainen ja kesällä hyppäsin mukaan perheyritykseemme, Iloranta nimiseen täysihoitolaan. Tarjoamme eri kohderyhmille palveluita, kaikille entistä enemmän liikunta- ja hyvinvointipalveluita. Yksi uusi tuote on IloCamp-iloinen treenileiri. Treenileirillä käytetään paljon todellisia toiminnallisia
    harjoitusvälineitä, vähän kaikkea mitä vanhasta maalaistalosta löytyy.
    Ja ei tarvi kuin ihmetellä miten ihmeessä ihmiset on niitä jaksaneet
    heilutella ja nostella päivittäin! Liikunnallisin terveisin, Samu Lescelius



Sinun täytyy olla sisäänkirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.