Ryhmaliikunta.fi
Ryhmäliikunta ja urheilu


Blogit

elokuu 28, 2014

Personal trainerin checklist – tee testi!

Lisää artikkeleita tekijältä »
Kirjoittanut: Jarno Härkönen
Avainsanat: , , , , , , ,

Pitkästä aikaa paluu blogin pariin tänne! Hope you enjoy!

Lähiaikoina mediassa on uutisoitu mm. huonoista kokemuksista personal trainereiden parissa ja huonoista kokemuksista alan koulutuksista. Näitten juttujen ja niistä virinneiden keskustelujen innoittamana päätin laatia pientä listaa asioista, joita jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä. Lista on laadittu nyt lähinnä miettien kuntosaliharjoittelua ja personal trainereiden ja kuntosalivalmentajien työtä, mutta monet kohdat toimivat muuhunkin ohjaamiseen.

Toivon että jokainen alalla toimiva voisi arvioida itseään objektiivisesti ja kehittävästi listan avulla. Kyseessä ei ole mikään tyhjentävä lista, vaan sekalainen kokoelma asioista joita itse olen kokenut hyödylliseksi, tai joita olen oppinut ”mestareilta”!

Omana lähtökohtanani ohjaamisessa on aina kolme tärkeää kohtaa: 1. tekniikka 2. tekniikka ja 3. tekniikka! Tämän jälkeen vasta tulee mennä mm. lisäämään painoja/vastusta, intensiteettiä, nopeutta yms. Olen ottanut nyt listassa käsittelyyn kuitenkin hieman pienempiä kohtia.

Eli katso kuinka monta pistettä kymmenestä saat, paina nämä asiat mieleesi ja mieti seuraavalla valmennuskerralla voisitko jotain niitä ottaa mukaan omaan ohjaukseesi. Lisäsin vielä jokaiseen kohtaan normaalin pisteen lisäksi papukaijamerkki-bonukset!

1. Hymyilevätkö asiakkaan lavat?

Meille opetettiin jo ala-asteella että pitää aina vetää ”hartiat alas!!!”. Syytän hieman tätä ohjauslinjaa siitä, että nykypäivänä suurimmalla osalla (omasta kokemuksesta asiakkaideni kanssa jopa 80-85%) hartiat ovat painettuna liian alas, jolloin lapaluun yläreuna on joko vaakatasossa tai jopa ns. surullisessa asennossa. Lapojen tulisi kuitenkin ikäänkuin hymyillä ja liikerataa tulisi silloin löytymään myös hartioiden alas painamiseen.

1 PISTE = jos tarkistat asiakkaasi lapojen asennon ja pidät niistä huolen myös ohjatessa
PAPUKAIJAMERKKI = jos opetat asiakkaallesi kuinka asiaa korjataan oheisharjoitteilla vaikkapa kotona

2. Missä olkanivel luuraa?

Istuminen tappaa. Tai jos ei nyt ihan tapa niin ainakin kiristää meidät kaikkialta. Kun tähän lisätään vielä tyypillinen istuma-asento läppärillä on paketti valmis. Olkanivel alkaa ohjautumaan eteenpäin (tämä on yhteydessä myös lapojen surullisuuteen) ja monissa liikkeissä rasitus alkaa kohdistumaan näin paljon etuolkapään alueella ja ollaan valmiita hankkimaan itsellemme kiertäjäkalvon tulehdus. Rintalihas on vielä kireyteen taipuvainen lihas, joten vielä kun oikein kunnolla penkataan ja jätetään selän puoli (ja luonnollisesti venyttelyt) pois niin ei ihme että olkanivel matkustaa väärälle kohdalle.

1 PISTE = jos tarkistat asiakkaasi olkanivelen asennon ja pidät niistä huolen myös ohjatessa
PAPUKAIJAMERKKI = jos opetat asiakkaallesi kuinka asiaa korjataan oheisharjoitteilla vaikkapa kotona

3. Mites se niskan asento?

Tämä on monesti jo yhteydessä kohtiin 1 ja 2, mutta korostuu vielä omana kohtanaan. Niska valuu kurottamaan lähemmäs ja lähemmäs sitä läppärin/kännykän/tabletin ruutua ja aiheuttaa siellä esim. jatkuvaa venytystilaa epäkkään kiinnityskohdissa. Sitten kun on niska jumissa niin mennään hierontaan… TADAA ja taas toimii! Tai no toimii varmaan sen 2 viikkoa, jonka jälkeen kiputilat palaavat ja suunnataan uudestaan hierontaan. Hartialinjan keskiosasta tulisi voida piirtää linja korvaan.  I know, alkuun tämä tuntuu siltä kuin sinulla olis 3-4 leukaa. Tiesithän myös että niskan asento vaikuttaa myös vaikkapa nilkan hyvinvointiin?

1 PISTE = jos tarkistat asiakkaasi niskan asennon ja pidät siitä huolen myös ohjatessa
PAPUKAIJAMERKKI = jos opetat asiakkaallesi kuinka asiaa korjataan oheisharjoitteilla vaikkapa kotona esim. kuinka vahvistetaan kaulan puolen lihaksistoa tukemaan pään oikeaa asentoa

4. Onko siellä vatsassa tukea?

Pysyykö keskivartalon tuki kunnossa liikkeessä kuin liikkeessä? Oli kyseessä sitten hauiskääntö tai pystypunnerrus, keskivartalon tukea on tärkeä opettaa. Jälkimmäisessä tottakai sen rooli korostuu, jotta voidaan taata alaselän hyvinvointi.

1 PISTE = jos opetat asiakkaallesi keskivartalon tukemista kaikissa liikkeissä ja pidät tästä huolen myös ohjatessa
PAPUKAIJAMERKKI = jos olet laatinut asiakkaalle kotiin keskivartaloa tukevia harjoitteita ja seurannut näitten toteuttamista

5. Kosketteletko asiakasta?

”Noniin nyt teeppäs tässä lapojen retraktio.. sitten otat käyttöön tuon posterior pelvic tiltin”.. tai sama suomeksi. Kumpikin saattaa asiakkaasta tuntua täydeltä heprealta, tai yksinkertaisesti vain asia ei tapahdu, vaikka hän sitä koettaa tehdä. Tällöin on todella havainnollistavaa ohjata asiakasta reilusti omilla käsillä. Esim. lapojen vetämistä lähekkäin ylätaljaa tehtäessä saa todella helposti tehostettua, kun painat omat sormesi asiakkaan lapaluiden väliin ja pyydät häntä puristamaan niitä kohden. Myös keskivartalon tukea on helppo kokeilla vaikkapa kyykyn aikana asettamalla alkuasennossa kaksi sormea asiakkaan lonkkaluun kärjestä muutama sentti ylöspäin ja pyytämällä häntä jännittämään. HINT! Kosketa reilusti ja korrekteihin paikkoihin, varovainen hipely tekee todella creepyn olon!

1 PISTE = ohjaat asiakasta säännöllisesti koskettamalla
PAPUKAIJAMERKKI = ennen ensimmäistä kosketuskertaa ilmoitat asiakkaalle (tai pyydät hänen lupansa) että voit koskettaa häntä, myös aina ohjatessasi kerrot hänelle ennenkuin kosketat

6. Onkohan asiakas syönyt?

Hyvät energiatasot takaavat sen, että suunniteltu treeni saadaan hyvin toteutettua ja se palvelee tarkoitustaan. Onnettomuusriskit vähillä energiatasoilla myös kasvavat todella huimasti ja et varmastikaan halua että asiakas loukkaantuu ohjauksessasi.

1 PISTE  = varmistat että asiakkaasi on syönyt ennen harjoitusta
PAPUKAIJAMERKKI = oheistat ja välillä myös muistutat asiakasta siitä, miten tulee syödä ennen harjoitusta

7. Tiputteletteko painopakkoja ihanasti kolistellen?

Kovat jätkät kun lopettaa sarjan niin silloin painot kolisee! Not. Kovien jätkien ei tarvitse erikseen kolistella rautoja. Tiesitkö myös sen, että suurin osa kuntosalivammoista aiheutuu juuri sarjojen lopetuksissa? Vedetään keskittyen sarja isoilla raudoilla läpi, jonka jälkeen tuki katoaa ja raudat kolautetaan minne sattuu ja samalla siirrellään muutamat välilevyt uusille paikoilleen. Tai mennään laittamaan jalkaprässiin isoja painoja ja nostaessa 50kg kiekkoa huonolla asennolla pamautetaan se selkä.. vaikka piti jalkoja treenata!

1 PISTE = olet opettanut asiakkaalle kuinka laitteisiin mennään turvallisesti, tai kuinka painot otetaan hallitusti, ja kuinka sarja lopetetaan turvallisesti
PAPUKAIJAMERKKI = muistutat asiakasta näistä säännöllisesti

8. Vedättekö aina täysillä?

”Siis mun PT on niin hyvä, viime treenin jälkeen en kävellyt viiteen päivään”.. vai olisiko ollut tehokkaampaa treenata vähän iisimmin, jotta olisi voit viiden päivän sisällä toteuttaa myös muita treenejä? Aikanaan näin saman ilmiön mm. spinning-tunneilla. Paras ohjaaja oli se joka veti kovimmat tunnit. Onneksi siellä tästä ollaan päästy jo suurimmaksi osaksi pois ja treenaaminen on muokkautunut järkevämmäksi. PT-kentällä tähän törmää vielä todella usein.

1 PISTE = huomioit asiakkaan tason treeneissä, pidät välillä myös kevyempiä treenejä
PAPUKAIJAMERKKI = olet opettanut asiakkalle kuinka tärkeää kehittymiselle ja kropan hyvinvoinnnille ovat välillä toteutetut kevyemmät treeniviikot ja palauttavat harjoitukset

9. Jätättekö lämmittelyt/jäähdyttelyt välistä?

”Mitä sitä nyt lämmittelemään, treenit kehiin vaan.. tässä nyt on niin kiirekin! Vika sarja täysillä loppuun!!! Nyt tää treeni loppuikin, moro!”. Lämmittelyn ja jäähdyttelyn tärkeydestä on ehkä turha enää saarnata, mutta näistä kuitenkin tingitään todella usein oli kyseessä laji kuin laji. No mikäs siinä jos halutaan lisätä selvästi loukkaantumisriskejä ja hidastaa palautumista?

1 PISTE = pidät huolen että lämmittelyt ja jäähdyttelyt tulee toteutettua aina
PAPUKAIJAMERKKI = ohjaat asiakasta näihin myös hänen kaikissa omissa treeneissään

10. ”Venyttelet sitten kotona”?

Samat tekstit voisi kirjoittaa tähän kuin lämmittelyjen ja jäähdyttelyjen kohdalle. Lause ”pitäis venytellä” on selkeästi yksi eniten kuulemani lause kuntosaleilla. Vielä kun nämä skipataan harjoituksen alusta ja lopusta niin paketti on kasassa.

1 PISTE = pidät huolen että venyttelyt ennen ja jälkeen tulevat toteutettua
PAPUKAIJAMERKKI = ohjaat asiakasta liikkuvuusharjoitteluun ja kehonhuoltoon myös omalla ajallaan

TUOMIO?

Miltä oma tuloksesi näytti? Löytyikö parantamisen varaan? Kritoisoitko jotain listalta? Tiedän ettei kaikkia ole helppo noudattaa, mutta tässä onkin haastetta koettaa implementoida näitä asioita omaan ohjaamiseen. Jos uskallat niin jaa oma tuloksesi ja kommenttisi siitä mitä aiot alkaa nyt itse eniten kehittämään omassa ohjauksessasi?

-Jarno

PS. Olen ohjaamassa viikonloppuna NRJ Workoutissa kaapelitehtaalla, luvassa on mm. toiminnallisen harjoittelun tunteja ja uuttaa C-Workouttia! Saa tulla nykäisemään hihasta ja juttelemaan!



Tietoa kirjoittajasta

Jarno Härkönen
Karatekilpailijasta ja - valmentajasta tuli ryhmäliikuntaohjaaja vuonna 2005. Nykyään mukana myös arviointi- ja koulutustoiminnassa, yksilövalmennuksessa ja järjestämässä erilaisia hulluja tapahtumia. Lue lisää: Esittelyssä Jarno Härkönen




0 Kommentteja


Kirjoita ensimmäinen kommentti!


Sinun täytyy olla sisäänkirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.