Crossfit on laaja-alainen kunto- ja voimaohjelma, jonka perustana ovat monipuoliset, erilaiset ja vaihtelevat toiminnalliset liikkeet ja liikesarjat. Lyhyisiin ja hyvin intensiivisiin treeneihin yhdistellään mm. soutua, voimisteluliikkeitä, juoksua, painonnostoa, naruhyppyä ja kahvakuulaliikkeitä. Crosfitin pääpiirre onkin sen monipuolisuus. Tavoitteena on kehittää ja voimistaa urheilijan jokaista kymmentä pääominaisuutta:

  • Hapenottokyky
  • Lihaskestävyys
  • Maksimivoima
  • Notkeus ja liikkuvuus
  • Räjähtävä voima
  • Nopeus
  • Koordinaatio
  • Ketteryys
  • Tasapaino
  • Liiketarkkuus

crossfit

TOIMINNALLISET LIIKKEET

Kaikki Crossfitissä käytetyt toiminnalliset liikkeet ovat luonnollisia sekä turvallisia.
Toiminnallisella liikkellä tarkoitetaan ihmiselle luonnollisten liikkeiden ja liikeratojen
harjoittamista.

HIGH INTENSITY/KORKEA INTENSITEETTI

Crossfit treenin tulisi olla lyhyt ja kova, jotta sillä saavutetaan paras tulos lyhyessä ajassa. Vaikka treenit ovat haastavia ja kovia, soveltuvat ne silti kaikenkuntoisille ja -ikäisille perusterveille kuntoharrastajille. Harjoituksen haastavuus on helppo säätää sopivaksi sekä huippu-urheilijalle että tavallisemmallekin kuntoharrastajalle. Käytännössä harjoituksen säätäminen tarkoittaa sitä, että määrättyä painoa nostetaan tai kevennetään ja toistojen määriä vähennetään tai lisätään. Vaikeimmille liikkeille löytyy lisäksi myös vaihtoehtoisia liikesarjoja.

OHJELMAN VAIHTELEVUUS

Jokainen treeniviikko on erilainen, sama yksittäinen treenisarja saattaa toistua vain pari kertaa vuodessa. Treeneissä käytettäviä välineitä, liikkeitä, vastusta, toistojen määrää ja kestoa vaihdellaan ympärivuotisesti. Monipuolinen treeniohjelma pitää kuntoilun virikkeellisenä ja mielekkäänä, mutta myös tehokkaana. Crossfit on erittäin suosittua mm. poliisien, palomiesten ja ammattisotilaiden keskuudessa, joiden työhön vaikuttaa monipuolinen fyysinen suorituskyky erilaisissa tilanteissa.