Toiminnallinen harjoittelu tarkoittaa oman kehon treenaamista ja tehostamista erilaisin keinoin, harjoituksin ja apuvälinein, jotta se toimii paremmin arkielämässä tai vaikkapa tiettyjen lajien kilpailusuorituksisssa. Toiminnallisen harjoittelun vaikutukset näkyvätkin arkielämässä parempana lihastasapainona ja kehon kokonaisuuden huippuvireessä.

Ryhmäliikuntamuotona voidaan puhua tunnista jonka sisältö on pääasiassa kehon kokonaisvaltaisesti haastavissa harjoitteissa, lihaskunnon lisäksi haastat myös vaikkapa tasapainoa ja kehon motoriikkaa.

Käytännössä toiminnallinen harjoittelu sisältää useita tuhansia liikkeitä, välineitä ja sovelluksia, joista sinulle muokataan henkilökohtainen treeni juuri sinun tavoitteiden ja tarpeiden mukaiseksi. Haasteena onkin omien kykyjen riittävyyden arviointi ja siten oikeanlaisen harjoituksen luominen. Harjoittelusta tulee helposti epätoiminnallista, jos treenistä tekee vääränlaisen.

funtional2

MITÄ TOIMINNALLINEN HARJOITTELU ON?

Toiminnallisen harjoittelun tarkoitus on harjoittaa kehoa ylläpitämään sinulle merkityksellisiä asioita. Treeni huomioi kehon kaikkia liikkeenhallintajärjestelmiä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Sinulle räätälöidyt harjoitukset toteuttavat ennaltasuunniteltua strategiaa ylläpitää kehosi tarpeita.

Toiminnallisuus lähtee erilaisista lähtökohdista ja näkökulmista. Käytännössä sillä tarkoitetaan sitä, että jokaisella harjoittelijalla on oma treeninsä, oli sen tarkoitus sitten kehittää yleiskuntoa tai pitämään tietty vire yllä hyvinkin haastavien urheilu- tai liikesuoritusten tekemiseen. Jollekin tämä saattaa tarkoittaa keskivartalon tehostamista tai yläkropan voiman harjoittamista. Joku muu taas voi hakea harjoittelusta tukea kamppailulajitreeneihin voimistamalla liikesarjoja, kontrollia tai liikkeiden mallintaminen ja niiden hiominen. Voit tarvita vaikka fysioterapista jumppaa tai aerobista kuntoutusta. Jokaiselle löytyy jotain – täydellä potentiaalilla.

Toiminnallista harjoittelua ei voidakaan selittää mitenkään järkiperäisesti, koska se sisältää kaikenlaista treenaamisen painonnostosta kamppailulajeihin ja kahvakuulatreeniin. Jokaiselle lajille on oma paikkansa toiminnallisessa harjoittelussa. Se on yhdistelmä erilaisia harjoituksia joiden tarkoituksena on tehostaa juuri sinua.

functional3

TOIMINNALLISEN HARJOITTELUN TAVOITE

Jotta toiminnallinen harjoittelu olisi onnistunut, tulee aluksi arvioida harjoittelijan lähtökohdat sekä tavoitteet.

Liikkeiden analysoiminen vaatiikiin syvällisempää tietoa ihmisen fysiologiasta ja anatomiasta, joten tarvitset mitä luultavimmin apua henkilökohtaisen treenin luomiseen jotta saisit täyden potentiaalin tavoitteillesi. Tärkeintä on kuitenkin pitää suunnitelman mukainen kontrolli liikkeiden toistossa ja toiminnassa. Toiminnalinen harjoittelu on turvallista vaikka liike näyttäisikin epäfysiologiselta toisenlaisen tavoitteen suunnitelmassa.

functional

TIEDE TOIMINNALLISEN HARJOITTELUN TAUSTALLA

Tieteellistä faktaa toiminnallisesta harjoittelusta syntyy koko ajan, vaikka toiminnallinen biomekaniikka onkin tieteenlajina todella nuori. Tulevaisuudessa toiminnallinen harjoittelu onkin enemmän tieteeseen pohjautuvaa, kun erilaisten lajien funktiot yhdistetään käytännön kokemukseen.

Sinä, harjoittelijana, olet pääosassa. Onkin sinun tehtäväsi valita juuri se oikea valmentaja tai Personal Trainer joka tuntee tieteen harjoitusten takana sekä ymmärtää sinun harjoituksen vaatimat liikkeet ja sarjat.