Joogan avulla opit tuntemaan ja kehittämään itseäsi. Jooga tähtää kokonaisuuteen; koko kehon tasapainoiseen hyvinvointiin ja henkiseen kasvuun, joten joogaharjoituksilla voitkin edistää ja ylläpitää hyvää terveyttä.

”Yoga” tulee sanskriitin kielestä ja merkitsee yhteyttä, yhteyttä omaan itseen. Harjoitukset yhdistävät toisiinsa kehon, mielen ja hengitystekniikat. Jooga merkitsee myös sosiaalista yhteyttä. Jooga on kokemus omasta itsestä, mielestä ja kehosta. Joogan kautta löydät tasapainoisen ja hyvinvoivan mielen sekä kehon. Sopusointu oman itsesi kanssa peilautuu myös ympäröivään maailmaan ja ihmissuhteisiin.

jooga

KENELLE JOOGA ON TARKOITETTU?

Joogaharjoituksia voi tehdä kuka vain kunnosta, iästä tai fyysisestä rakenteesta riippumatta. Joogasta voit etsiä erilaisia asioita; rentoutumista, mielen tasapainoa tai hyvää yleiskuntoa. Jooga on hyvien elintapojen perusta, jonka ympärille on helppo kehittää terve elämä.

Jooga ei anna valmiita vastauksia, vaan sitä harjoitetaan oman elämänkatsomuksen pohjalta. Jooga kannustaa tutkimaan ja etsimään, se tarjoaa keinon jota kautta voit löytää oman polkusi hyvän fyysisen kunnon ohella.

jooga3

TYYPILLINEN JOOGAHARJOITUS

Joogaa näyttää hitaahkolta voimistelulta tai jumpalta, mutta kysymys ei olekaan liikkeiden oikeaoppisesta ja ylitehokkaasta suorittamisesta, vaan harjoitus tulisi tehdä omaa kehoa kuunnellen. Rauhallisesti ja keskittyneesti tehtynä eriaiset liikesarjat ja liikkeet ovat sekä mielen että kehon harjoituksia. Jooga tähtää rauhalliseen ja rentoutuneeseen mielen tilaan.

jooga4

ASANAT

Asanat ovat joogaharjotuksessa käytettäviä erilaisia asentoja. Asanat edistävät hyvää kuntoa ja jooga auttaakin koko selän vaivoihin positiivisella tavalla pitämällä selän kokonaisvaltaisesti hyvässä kunnossa. Joogassa venytetään monipuolisesti kehon kaikkia lihaksia, joten vartalo notkeutuu ja ketteröityy. Yleinen lihaskunto paranee ja liikkeet auttavat selän ja sisäelinten toimintaa. Harjoituksessa verenkierto kohenee ja kuona-aineiden poistuminen kehosta nopeutuu. Jooga on kokonaisvaltaista itsehoitoa.

HENGITYS

Joogassa opit hengittämään oikealla tavalla. Hengityksen tulee kulkea nenän kautta, jolloin ilma suodattuu ja kostuu. Joogan periaatteiden mukaan nenän kautta hengittämällä saa enemmän elinvoimaa ja virkeystila kasvaa. Joogaliikkeet suoritetaan oman hengityksen tahtiin, jolloin hengitys syvenee ja rauhoittuu. Hyvä ryhti vaikuttaa hengitykseen, joten joogassa etsitäänkin rennonoloista, mutta luonnollista ryhtiä.

KESKITTYMINEN, RENTOUTUMINEN JA MEDITAATIO

Vaikka kehosi ja mielesi toimivatkin yhdessä, ovat ne joogan mukaan erillisiä asioita. Joogan kolmas osatekijä liittyy tietoisuuteen, johon liittyy ajatukset, tunteet ja tahto, kuten myös äly ja sosiaalisuuskin. Asanat, eli joogaliikkeet tulee tehdä oman hengityksen rytmissä keskittyneesti, mielen tulee olla mukana liikkeessä. Kun pysähdytään johonkin liikkeeseen, pyritään huomio keskittämään tiettyyn vaikutusalueeseen. Tämä on tietoisuuden ohjaamista.

Joogaharjoitus päättyy yleensä rentoutumisharjoitukseen tai meditaatioon. Jooga sopii oivallisesti rentoutumiseen, koska hoidat samalla niin kehoasi kuin mieltäsi. Jos sinulla on esim. työstä aiheutuvaa ”kestojännitystä” on jooga äärimmäisen tehokas keino vapauttaa stressi kehostasi. Kun oppii rentoutumaan, niin se myös vaikuttaa tapaan ajatella, joten otat hankalimmatkin tilanteet vastaan rennosti ja älykkäästi.

Joogassa käännytäänkin sisäänpäin, voit huoletta heittää ylimääräisen stressin pois mielestä ja vapautua. Koet kehon tasapainon ja mielen levollisuuden yhtäaikaa. Harjoitat meditaatiota, jonka eri asteet tulevat joko spontaanisti tai tiiviisti harjoittamalla joogaa. Löydät sisäisen hiljaisuuden ja kehon hyvinvoinnin.

jooga2

ERILAISIA JOOGASUUNTAUKSIA

  • Hatha – Joogan perussuuntauksia, joka kattaa kaikki fyysiset joogan muodot. Sisältää joogan perusteet ja syvemmät opit.
  • Flowjooga –  Flowjooga yhdistää eri joogalajien, pilateksen ja tanssin elementtejä dynaamiseksi joogaksi. Flowjooga kehittää koko vartalon voimaa, notkeutta ja tasapainoa.
  • Yin jooga – Yin jooga avaa sidekudoksia, joita on eri puolilla kehoa. Yin jooga on vastakohta ”Yang joogalle”, eli mm. Astangalle, ja Yin Jooga rauhoittaa ja vetreyttää kehoa ja sopiikin täydellisesti ”Yang joogan” vastavoimaksi.
  • Bikram/Hot Jooga – Nuori joogan muoto, jossa joogataan erittäin lämpimässä, jopa yli 40-asteisessa tilassa.
  • Astanga – Erittäin fyysinen joogaharjoitus, joka sopii paremmin jo ennestään fyysisesti aktiivisille ja hyväkuntoisille ihmisille. Joogasaleilta löytyy kuitenkin myös aloittelijoille sopivia tunteja. Hatha-joogan suuntaus.
  • Iyengar – Voimistelullinen ja voimakas Hatha-joogan suuntaus. Hyvin hidasta ja fyysistä joogaa, mukana saattaa olla myös apuvälineitä.
  • Voimajooga – Astangajoogasta kehitetty liikuntamuoto, joka sisältää elementtejä mm. aerobicista. Puhtaasti fyysinen joogan muoto.
  • Kundaliini – Nopeatahtinen jooga, jolla pyritään vapauttamaan ihmisessä virtaava kundaliini-energia. Voimakkaita fyysisiä ja psyykkisiä harjoituksia.
  • Sivanada – Meditatiivinen joogan muoto. Keskittyy enemmän mieleen tasapainoon kuin fyysisyyteen.