Pilates on harjoitus, joka voimistaa koko kehoa tasapuolisesti. Siinä tehokas ja sulava liike kehittää ketteryyttä, jäntevyyttä ja yleisvoimaa. Pilates onkin kuin joogaa ilman joogan filosofiaa, vaikka Pilatesta voidaan käyttää myös henkisen hyvinvoinnin välineenä. Alunperin pilates onkin sovellettu joogasta länsimaisille vartalotyypeille ja sopii jokaiselle ikään, sukupuoleen, kehonrakenteeseen tai kuntoon katsomatta.

Pilates voimistaa keskivartalon syviä lihaksia, syventää hengitystä ja opettaa liikkumaan fysiologisesti oikein. Pilates on oivallinen harjoitusmuoto esimerkiksi alaselkäkivuista kärsiville, sillä se vahvistaa kannattajalihaksistoa edesauttaen näin lisävaurioiden syntymistä.

pilates

PILATEKSEN KUUSI PÄÄPERIAATETTA

Kehon keskittäminen, kontrolli, liikesulavuus, hengitys, tarkkuus ja keskittyminen. Näissä kuudessa pääperiaatteessa kiteytyy täydellinen pilates-harjoitus. Pilateksessa keskitytään ennemminkin harjoituksen laatuun, kuin sen määrään ja toistoon, joten liikkeitä ja liikesarjoja ei toisteta useita kertoja, vaan ne suoritetaan tehokkaasti liikkeet maksimoiden.

Pilateksen tekee erityisen tehokkaaksi se, kuinka nämä pääperiaatteet yhdistetään kropan hallintaan ja yeisvoimaan. Pilates sopiikin äärimmäisen hyvin cross-trainingiin, koska pilates vahvistaa kehon kannattajalihaksistoa, jota toiset harjoitukset eivät välttämättä huomioi.

  • Vahvistaa sekä suuria että pieniä lihaksia
  • Vaikuttaa koko kehoon
  • Parantaa lihaskestävyyttä
  • Korjaa ja ehkäisee lihaskipuja
  • Vahvistaa kannattajalihaksia
  • Keskittyminen liikkeisiin rentouttaa myös henkisesti
  • Edistää verenkiertoa
  • Parantaa ryhtiä ja asentoa