Ryhmaliikunta.fi
Ryhmäliikunta ja urheilu


Haastattelut

helmikuu 8, 2016

Kehosi on temppeli – Kunnioita sitä

Lisää artikkeleita tekijältä »
Kirjoittanut: Mikko Sergejeff
Avainsanat: , , ,

Monelle liikkujalle, tasosta riippumatta, tulee aika-ajoin pieniä flunssia ja vammoja. Myös ikävät suuremmat onnettomuudet kuuluvat osaltaan liikkuvan ihmisen arkeen. Aina ei kuitenkaan kyse ole pelkästään onnesta tai sen puutteesta, vaan omilla toimintatavoilla voidaan helposti muuttaa treenejä kehoja kunnioittaviksi ja siten pidemmässä juoksussa paremmin toimiviksi.

Päätimme tiedustella asiaa Suomen ehdottomaan liikuntakouluttajaeliittiin kuuluvalta Jarno Härköseltä, jonka oma monipuolinen liikuntaura on stopannut pieniin ja suurempiinkin loukkaantumisiin liiankin usein.

– Itse olen todella innostuva luonne ja sitä kautta on tullut omaa kehoaan rääkättyä uuden innostumisen kautta liiankin tehokkaasti. Loukkaantumisten listani on todella pitkä ja opettava, Jarno toteaa.

On monia tapoja treenata väärin. Vasta-alkajien kehot ovat koetuksella liiasta innosta, kun taas kokeneempien liikkujien mielessä saattavat siintää liian nopeat ja kovat tavoitteet. Ihmisen fysiikka on kuitenkin rajallinen.

– Harjoittelussa yleensä innostutaan uudesta jutusta ja lähdetään tekemään sitä 100-lasissa. Halutaan kehittyä nopeasti ja keskitytään vaikeimpiin juttuihin tai mennään täysin ääripäähän. Liikunta myös aloitetaan usein liian rajusti. ”Onhan sitä kehoa pakko rankaista nyt!” -ajattelumalli tarjoaa varman tien flunssiin ja kremppoihin, sillä kehomme eivät kestä äkillistä treenin määrän maksimointia. Se pitää ensin totuttaa harjoitteluun.

Treenin rytmitys, levon kunnioittaminen ja oikea ravinto ovat myös tärkeitä elementtejä hyvän olon saamiseksi. Onnistunut yksittäinen treeni ei tarkoita mitään, mutta onnistunut urheilullinen elämäntapa on jo jotain. Jarno Härkönen muistuttaa myös oikein treenaamisesta:

– On ikävänkin yleistä, että treenaajat vajoavat yleisiin ajatusansoihin, joissa he uskottelevat itsellensä, että pärjäävät vähemmällä unella tai ilman alkulämmittelyjä. Olen myös itse sortunut ylenkatsomaan perusjuttuja aikaisemmin ikävilläkin seurauksilla.

Onko Jarnolla sitten, jotain vinkkejä, joilla treenata paremmin ja turvallisemmin.

– Kaikki lähtee kahdesta ydinajatuksesta: ”Kunnioita kehoasi” ja ”Ota vastuu kehostasi”. On tärkeää muistaa rauhallinen pohjatyö, matalan intesiteetin treenit, monipuolinen kehonhuolto, lepo ja palauttavat treenit. Harjoittelun ideana ei ole rankaista itseämme, vaan pitää huolta itsestämme. Meillä ei saisi koskaan olla kiire.

Otetaan siis ammattilaisen neuvoista onkeen ja pidetään niitä kevyempiä viikkoja ja keskitytään oikeisiin suorituksiin ennemmin kuin liialliseen kehon hajottamiseen.

– Onkin hyvä muistaa, että huippu-urheilijat eivät treenaa koko aikaa täysillä, vaan rytmittävät harjoitteluaan parhaan tuloksen saamiseksi. Miksi siis monet tavalliset treenaajat luulevat kehittyvänsä mielipuolisella treenaamisella?



Tietoa kirjoittajasta

Mikko Sergejeff





0 Kommentteja


Kirjoita ensimmäinen kommentti!


Sinun täytyy olla sisäänkirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.