Ryhmaliikunta.fi
Ryhmäliikunta ja urheilu


Uutiset

maaliskuu 9, 2016

Lift Me Up – Helposti lähestyttävä kahvakuulaurheiluseura

Lisää artikkeleita tekijältä »
Kirjoittanut: Mikko Sergejeff
Avainsanat: , ,

Palataan takaisin helmikuun puoleen väliin ja Pirkkahalliin, jossa pidettiin äärettömän hieno SM-tapahtuma. Sen idea oli yhdistää pikkulajeja kirjaimellisesti saman katon alle ja antaa aiemmin vähemmän tunnetuille lajeille medianäkyvyyttä ja arvostusta. Mukaan mahtui monia lajeja lähtien pool-biljardista päätyen jousiammuntaan. Silmääni kuitenkin tarttui kahvakuulaurheilijoiden taistelu toistoja tehdessä. Olikin aivan pakko jalkautua ja ottaa selvää mistä on kyse.

Lift Me Up on vuonna 2012 perustettu Suomen Painonnostoliiton alainen kahvakuulaseura, jonka jäsenistö putsasi palkintopöydät Tampereella. Mieleenpainuvimpana suorituksena seuran puheenjohtajan Kristiina Laineen äärimmilleen viety taistelu, jonka aikana metallinen 24 kilon kahvakuula tempaistiin suoralle kädelle tasan sata kertaa. Kristiina voittikin naisten alle 75 kilon sarjan ylivoimaisesti. Ryhmaliikunta.fi tavoitti seuran sihteerin Milla Sorsakiven vastaamaan muutamaan kysymykseen.

– Lift Me Upin idea on tukea monen tasoisia harrastaja. Seurassamme on niin aktiivikilpailijoita kuin perusharrastajia. Pääpaino on kuitenkin siinä, että kaikki pääsevät halutessaan mukaan kahvakuulaurheiluun.

Kahvakuulaurheilussa välineet on standardoitu siten, että kaikki kuulat ovat samanmuotoisia ja -kokoisia painosta riippumatta. Urheilijat eivät siis lähtökohtaisesti treenaa nykyään suosituilla ergonomisesti muotoiluilla pehmennetyillä kuulilla, vaan pallomaiset teräskuulat kolisevat harjoituksissa.

– Aloittelevalle kahvakuulatreenarille sopii hyvin jopa 12 kilon painoinen kuula. Painoa ei kannata pelätä, vaan koska kyseessä on tekniikkalaji, niin oikean nostotekniikan löytäminen takaa turvallisuuden vähän kovemmillakin painoilla.

Itse kilpailutapahtumissa kisataan monissa eri lajeissa. Perustekniikoita on kuitenkin kaksi, tempaus ja työntö. Yleensä tavoitteena on tehdä mahdollisimman monta toistoa kymmenessä minuutissa. Maraton-kilpailuissa suoritusaika on kuitenkin nostettu puoleen tuntiin.

– Tempauksessa nostetaan yhtä kuulaa yhdellä heilahtavalla liikkeellä jalkojen välistä pään yläpuolelle. Työntö taas alkaa niin sanotusta räkkiasennosta rinnanpäältä, josta kuula kirjaimellisesti työnnetään ylös. Miehet kisaavat työnnössä kahdella kuulalla, kun taas naiset yleensä yhdellä.

Lift Me Upin sunnuntaitreenit Optimal Performance Centerissä Helsingissä ovat jäsenille ilmaisia. Muita jäsenyysetuja ovat alennukset salimaksuihin ja ilmaisosallistumiset kesällä pidettäviin puistotreeneihin. Seura myös järjestää erilaisia tapahtumia ja luentoja, joihin jäsenet saavat tuntuvia etuja.

– Helpoiten toimintaamme pääsee tutustumaan sunnuntaitreenien yhteydessä. Niihin saapuu yleensä mukavasti porukkaa. Myös erilaiset mentorointiohjelmat ja muut koulutukset kuuluvat seuran vakio-ohjelmistoon. Toivotamme kaikki innostuneet tervetulleeksi mukaan kuvioihin, Milla toteaa.

Lift Me Up tarjoaa yhteisöllisen vaihtoehdon kaikille kahvakuulaurheilusta kiinnostuneille.

Lisätiedot: www.liftmeup.fi



Tietoa kirjoittajasta

Mikko Sergejeff





0 Kommentteja


Kirjoita ensimmäinen kommentti!


Sinun täytyy olla sisäänkirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.